Up

 

Har du synspunkter eller informasjon? Gå hit

 

__Sarpsborg

Du kan dobbelklikke på de fleste bildene for å få større format

Bildene er i rekkefølge nord - syd. Skjeberg hører nå under Sarpsborg, men er lagt under egen flik.

Kartet viser det interessante området ved Solli på grensen mellom Sarpsborg og Råde. De blå strekene representerer nedlagte veistrekninger. Dobbeltklikk på streken for å få frem bilder.

Solli kapell med en gammel RV1-veiparsell som stopper i kampesteiner. RV118 går noen meter bak fotografen.
Vi står på Riksvei 118 som går parallelt med E6 ved Utne. E6 forsvinner inn i Eidet-tunellen. RV118 forsvinner under E6 og fortsetter oppover mot Eidet kro. Før 1962 fulgte RV1 traseen  RV118, etter 1962 gikk den til høyre for E6 og kom inn på det som nå er RV118 etter undergangen midt i bildet.
RV1-bilen står på den gamle Kongeveien - muligens en tidlig RV1-parsell. Stedet er PÅ Eidettunellet, mellom Solli og Sarpsborg. Veien kommer ut på gamle RV1/nå RV118 en kilometer fremover. Vi skimter nye E6 til venstre. 
Vi står på den gamle RV1/Kongeveien og ser trafikken på E6 dundre forbi og inn i Eidet-tunellen under Kongeveien.

Nåværende RV118 ved Eidet virker jo som en nokså gammel vei. Den var hypermoderne da den ble åpnet sent 1961, og med noe så sensasjonelt som krabbefelt. RV1-bobla står parkert på den gamle traseen. Den ligger litt høyere i terrenget og svinger litt hit og litt dit.
Bildet er tatt i retning mot Sarpsborg rett før den gamle veien med mosegrodd rekkverk ender i en gårdplass. Bratte stigninger og krappe svinger - jo her var det no problemer for tungtrafikken på slutten av 50-tallet.
På gårdstunet blir det så full stopp, men på andre siden fortsetter en smal utgave av gamleveien.

Og dersom vi snur oss ligger bare knapt synbare rester igjen.

Eidet kro mellom Råde og Sarpsborg var et utmerket hvilested langs RV1. Den rette strekningen mellom Eidet og Kalnes ble åpnet i oktober 1960. Inntekstsgrunnlaget for krodriften forsvant da E6 fikk ny trase gjennom Eidet-tunnellen.

I dag er den gamle kroa gjort om til 5 leileigheter med en fantastisk utsikt. Riksvei 118 passerer forbi, men trafikkmengden er liten.
Bjørnstadsletta er et boligområde rett sør for RV118. Her gikk RV1 til innpå 60-tallet. Veien hadde til og med støpt betongdekke som nå ligger under asfalten i denne boligveien.
Bjørnstadsletta sett i motsatt retning, det vil si fra Sarpsborg og nordover.
Her går gamle RV1 i bro over nye E6- ved tidligere Tune rådhus. Tune var i sin tid egen kommune.
Rett vest for Tune kirke viser trerekken og portstolper på eiendommen at riksveien har gått inntil trerekken. Når den ble flyttet ut fra eiendommen har jeg ikke klart å finne ut av (Bilde juli 2014)

Langs det hvite stakittgjerdet er det nå gangvei. Her gikk riksveien inntil den nye veien fra Grålum til Valaskjold kom (Bilde juli 2014)

Kartet under viser nåværende RV118 gjennom Valaskjold og Lande i Sarpsborg. Tykke blå streker viser gamle RV1 som er en del av gatenettet  idag. Tynne blå streker indikerer gammel trase. Klikk på organsje sirkel for å få frem bilde fra posisjon.
Vel bevart brolegging på nærmest ubrukt strekning på den gamle Riksvei 1 ved Valaskjold (bilde juli 2014)

Slik ser du ut på Valaskjold i Sarpsborg i dag. Riksvei 118 er i forgrunnen. Info fra Guy Dahl: bare en liten kommentar til bildene fra Valaskjold i Sarpsborg, Rv1 gikk opprinnelig på baksiden (nedsiden) av bensinstasjonen, det eksisterer fortsatt et parti som strekker seg fra brukthandelen (like ved krysset Lundgårdsvei/Tuneveien) og bort mot jernbanen (der som Allkopi ligger) og så fortsetter den på andre siden av jernbanen og bort til Sarpsborg Papp.

- og slik så det ut i 1961 slik Oddmund Olsen har gjenskapt det på denne akvarellen. Riksvei 1 er i forgrunnen. Sagatun kino til høyre på bildet er borte.

Vest for Uno-X (som tidligere var en Caltex-stasjon) ser vi et interessant parti der gamle RV1 er bevart delvis brolagt. På det øverste bildet er kameraet rettet sydover, på det nederste nordover.
Fortsetter vi litt sørover på den gamle RV1, blir veien sperret av jernbanen. Her var det tildigere jernbaneovergang med bommer. RV118 til venstre på bildet passerer jernbanen i bro. Lande er navnet på området.

Broen er Sarpefossen er et gammelt stykke ingeniørkunst, og den første broen sto ferdig i 1854. Først var den en veibro, så ble jernbanebro bygget over og i 1936 sto en ny veibro ferdig ved siden av. Det er 1936-broen kjører ut på her. RV1-bobla står parkert på RV1 som var i bruk inntil 1931 og som gikk forbi "Tarris-boligene". Se mer under.

Vi ser fortsatt rekkverket til den gamle veien til venstre. "Nyveien" førte inn på den gamle broen under jernbanen inntil 1936. Les mer her.

Sør for Sarpsborg sentrum kommer vi til Hafslund og Sarpefossen. Dette bildet er fra før veien ble kalt Riksvei 1. Det skjedde først i 1925.

Bilde utlånt av Jan Egil Johansen

Her fra Iseveien også på Hafslund. Snack-baren er der ennå.

Bilde utlånt av Jan Egil Johansen

Richs bar er som tatt ut av Route 66 både i gammel utgave (over) og i ny utgave. Solo-flasken er erstattet av en pampig coca-cola-flaske og baren er utvidet. Et RV1-klenodium. Foto 25.5.12
Bildet er fra Klavestadhaugen i Sarpsborg. Dobbeltklikker du på bildet vil du få opp et bilde i meget god oppløsning. Da blir det tydelig at bilen til venstre - en engelsk Ford Y som ble produsert mellom 1932-1937 - har reg.nr. B-6147 og bilen til høyre, en Plymouth 1939 er registrert som B-3534.

(Bidrag fra Skjeberg Historielag)

Og slik ser det ut i juni 2012. RV1-bobla er plassert på samme sted som Plymouthen sto for 60-70 år siden. Bensinstasjonen er temmelig forfalt. Frigg Mosseros - som er oppvokst på andre siden av veien - kan fortelle at det ikke har vært bensinstasjon der så sent som på 60-tallet. Bildet er tatt i retning mot Sarpsborg sentrum.
Moensletta nær Klavestadhaugen i Sarpsborg i 1958 da det lå i Skjeberg. Bobla cruiser på vei fra Sarpsborg på brolagt chausse. Eller kan det være mot Sarpsborg?

Og slik ser det ut på samme sted i 2012, Moensletta er oppkalt etter blomsterforretningen og gartneriet i det gule murhuset til høyre.

 

Overnatting og spisesteder

Høk Kro og Motell

Beliggenheten i Skjeberg kommune er sentral, midt mellom Halden, Sarpsborg og Fredrikstad, ca 8 km fra svenskegrensen og ca 25 minutters kjøring fra Moss