Prosjekter i et foretak er en form for rollespill. Rollene besettes av mennesker fra ulike avdelinger der de ahr ulike permanente funksjoner. Typiske roller kan være:
Prosjekteier
Prosjektleder
Ressurseier
Mottaker
Medlem av styringsgruppe
Prosjektmedarbeider
og flere
Rollene kan deles inn i tre hovedroller som må være definert i et prosjekt. De tre er:
Styrende rolle som har ansvaret for de overliggende forretningsmessige
eller nyttemessige sider av prosjektet. Normalt ivaretas denne funksjonen av
prosjekteier, ofte i samråd med en styringsgruppe.
Dette prosjekteierskapet starter i utgangspunktet på øverste nivå i en
organisasjon. Men en organisasjons daglige leder blir fort en dårlig
prosjekteier dersom det foregår flere prosjekter enn man kan telle på en hånd i
en organisasjon. Derfor delegeres prosjekteierskapet til en prosjekteier som
påtar seg denne viktige rollen.
Ledende rolle som har ansvaret for å lede utføringen av selve
oppgaveløsningen og å lede de mennesker som er satt til dette. Dette er
prosjektlederens rolle, noen ganger støttet av eventuelle delprosjektledere.
Utførende rolle som utfører prosjektaktivitetene. Dette er alle som
arbeider aktivt i prosjektet, i mindre prosjekter også ofte prosjektlederen.
I noen prosjekter har vi også støttende roller. Disse kan bestå av referansegrupper, prosjektadministrativ støtte og ulike eksperter tilknyttet prosjektet. De gir råd men har ingen myndighet.